Ziek, zwak en misselijk….
Dat was ik de afgelopen twee weken. Als je me volgt op social media, weet je dat ik privé een roerige periode achter de rug heb. Deze nazomer stopte de stal waar Destiny al een aantal jaar woonde, en moesten we dus op zoek naar een nieuwe plek. Net toen we daar een tijdje stonden en alles in wat rustiger vaarwater kwam, kreeg mijn lieve kat Emrys een heel vervelende diagnose: ze had een grote tumor in/bij haar darmen. Slechts tien dagen later heb ik haar laten inslapen, wat gelukkig heel mooi en vredig ging… maar na veertien jaar samenzijn voelt het huis akelig kaal en eenzaam. Ik ben er nog niet aan toe een nieuw beestje te verwelkomen, en rammel dus voor mijn gevoel een beetje in m’n eentje door dat lege huis heen…
Geen happy times dus. En m’n lichaam was het daar mee eens, want ruim een week geleden trakteerde het me op stevige koorts, overgeven, rillingen, hoofdpijn, en zo nog wat onprettigs. Inmiddels is het ergste achter de rug, en ben ik vooral nog erg moe. Oh ja, en er komt aan alle kanten snot uit me. Bah.
Ik heb er natuurlijk wel weer wat van geleerd. Ik zal je de zoetsappige lessen over ‘met heel je hart genieten van je geliefden’ besparen, en de focus op het ondernemerschap houden. Wat ik eigenlijk vooral meeneem uit deze periode, is hoe belangrijk een stevige structuur onder je bedrijf is. Ik heb namelijk nu weer ervaren dat het soms écht zo kan zijn dat je even een week of twee uitvalt. En het is belangrijk dat je bedrijf zo is ingericht dat dat wel kan. In de praktijk betekent dat voor mij:
“Het leuke van ondernemerschap, is dat je alles zelf mag beslissen. Het rottige van ondernemerschap, is dat je werkelijk OVERAL zelf verantwoordelijk voor bent.“
* Er is financiële ruimte
Met name in de opstartperiode van je bedrijf, is dit wel een uitdaging. Daarom raad ik mensen altijd aan hun bedrijf te starten als er een buffer is. Zelf heb ik dat ook gedaan: ik heb een periode veel overgewerkt in loondienst, en erg zuinig geleefd. Daardoor had ik een buffer voor ongeveer een half jaar, waardoor ik ruimte had om rustig te gaan bouwen aan mijn bedrijf. Die buffer heb ik gelukkig toen niet hoeven aanspreken. In periodes zoals deze, waarin ik twee of drie weken wat minder kan doen, doe ik dat uiteraard wel. Ik zorg daarom dat ik in de periodes daaromheen die buffer weer aanvul. Mocht ik langer uitvallen, dan ben ik twee jaar lang gedekt door mijn deelname aan Share People. Dit is een coöperatief waarin je elkaar bij ziekte ondersteunt met donaties. Val ik definitief uit, dan heb ik wel een probleem… maar dan heb ik in elk geval twee jaar om daar een oplossing voor te vinden.
* Je werkt met de juiste klanten
Ik heb de liefste klanten. Mensen die net zoveel van dieren houden als ik, en dus echt alle begrip hebben voor hoe hard het erin hakt als een van je liefste vriendjes het tijdelijke voor het eeuwige verruilt. Ik heb me de afgelopen weken zo ont-zet-tend gesteund gevoeld! En nee, het is niet de taak van je klanten om je supportgroepje te zijn… dat begrijp ik ook wel. Maar het is wel heel fijn als je met mensen werkt wiens kernwaarden bij de jouwe passen. Waar je zo’n goede match mee bent, dat je juist op dit soort momenten eigenlijk niks hoeft uit te leggen. En natúúrlijk heb ik mijn uiterste best gedaan ervoor te zorgen dat mijn klanten zo min mogelijk last hadden van mijn emotionele sores… maar op momenten dat dat echt niet lukte, was er zoveel liefde en begrip. Dit soort fantastische klanten gun ik echt iedereen!
* Er is ruimte voor onvoorziene zaken in je agenda
Time management en agendabeheer is een dingetje… Ik zie veel ondernemers zichzelf helemaal tot het naadje volplannen, want ‘dat gaat allemaal wel’. Dat is ook zo, het gaat ook allemaal wel… tot het niet meer gaat. Tot er iets gebeurt in de familiesfeer, je eigen paard ziek wordt, een goede vriendin je echt enorm hard nodig heeft… en dan gaat het van ‘het lukt net wel’ naar ‘het lukt echt niet meer’. Ik vind het belangrijk je te realiseren dat het leven niet volledig maakbaar is. Natuurlijk heb je op heel veel zaken invloed, maar niet op alles. En als er dan zoiets gebeurt wat volledig out of the blue komt, is het fijn dat je daar ruimte voor hebt of in elk geval kunt maken. Ruimte om te doorvoelen wat er gebeurt, ruimte om te verwerken en te herstellen. Want dat heb je nodig!
Een wat minder populaire mening…
Het leuke van ondernemerschap, is dat je alles zelf mag beslissen. Het rottige van ondernemerschap, is dat je werkelijk OVERAL zelf verantwoordelijk voor bent. Het is aan JOU om te zien hoe je je agenda zo inricht dat er ruimte is om tegenslagen op te vangen. Het is aan JOU om je inkomsten zover omhoog te trekken (of je uitgaven zover te beperken) dat je een duurzaam bedrijf hebt wat klappen kan opvangen. Het is aan JOU om te zorgen dat je met de juiste mensen werkt én direct vanaf het begin uitdraagt hoe de communicatieprocessen in jouw bedrijf lopen.
Dat is niet altijd leuk, maar wel de realiteit. Ik raad beginnende ondernemers altijd aan hier vanaf het begin goed over na te denken. Als je eenmaal ramvol zit met klanten, is er vaak niet zoveel ruimte meer of stuit het op veel weerstand als je dingen wilt gaan herschikken. Juist in het begin heb je nog ruimte om vooruit te denken hoe je wilt dat de boel er over vijf jaar uitziet, en daar al direct een goede fundering voor te leggen.
De vraag van de dag…
Vraag jezelf vandaag eens af: waar ontduik ik mijn verantwoordelijkheid als ondernemer nog? Waar zit die ene blinde vlek, waar zit dat gat in mijn bedrijfsvoering waar ik eigenlijk liever niet naar wil kijken? En kijk het toch maar eens even aan… Weet daarbij dat je niet alles zelf hoeft op te lossen. Een heel mooi eerste actiepunt kan bijvoorbeeld zijn, ‘ik ga op zoek naar een adviseur die me hierover kan bijpraten’, of ‘ik ga de KvK bellen voor informatie over dit onderwerp’, of ‘ik neem eens contact op met die ene vriendin die al vijf jaar langer onderneemt dan ik om te vragen hoe zij dit geregeld heeft’.
En je weet het he…. Als ik je ergens mee kan helpen, trek dan zeker aan de bel! Voor korte vragen denk ik vaak gewoon even gratis mee, en verwacht ik meer tijd nodig te hebben dan ben ik daar gewoon transparant over en nodig ik je uit een coachcall te boeken. Waarbij het dan uiteraard weer aan jou is of je dat wel of niet ziet zitten. 😊
Het is mijn missie om paardvriendelijke ondernemers te helpen het bedrijf van hun dromen op te bouwen, zodat hun impact groeit. Want alle paarden verdienen goede huisvesting, dwangvrije training en een optimale lichamelijke gezondheid!