fbpx

 

Afgelopen week was ik op vakantie. Ik heb genoten van aangenaam weer, fijne boeken, en de prachtige natuur. Tijdens een vakantie wandel ik graag, en dit keer viel het me weer eens op hoeveel fijner je je gaat voelen van een flinke wandeling in een mooi stuk natuur. Voor mij is dit één van de manieren om mijn stemming te verbeteren, maar er zijn er nog meer. Hier deel ik drie makkelijke, toegankelijke manieren die je op (bijna) elk moment kan inzetten als het even wat minder met je gaat.

Bewegen

Bewegen is niet alleen goed voor je lijf, maar zeker ook voor je geest. Sommige onderzoeken tonen zelfs aan dat hardlopen even effectief is in de behandeling van (milde) depressies als het gebruik van antidepressiva. Ik kan uit persoonlijke ervaring vertellen dat dat helaas niet altijd het geval is, maar ik heb tegelijkertijd ook ervaren dat bewegen je wel erg kan helpen om te gaan met nare gevoelens. Nou hoef je niet direct te gaan trainen voor een Strong Viking Run of een halve marathon – zoals je op mijn foto’s kan zien doe ik dat ook bepaald niet… Maar het loont wel de moeite om in actie te komen als je je gestresst of angstig voelt. Bewegen heeft invloed op je hormoonhuishouding, je verbruikt een beetje van de stresshormonen die door je lijf gieren en gaat bepaalde andere stoffen aanmaken die je wat meer rust geven. Het makkelijkst kom je in beweging als je het laagdrempelig en toegankelijk maakt. Zoek dus iets dat voor jou werkt: laat de hond een keertje extra uit, sop je keukenkastjes eens goed uit, stap een bushalte eerder uit, of loop desnoods twee keer de trap op en af.

Natuur

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat groen in je omgeving hebben goed voor je is. Zelfs kijken naar een plaatje van een mooi bos maakt al verschil, maar het beste effect bereik je natuurlijk door de natuur echt op te zoeken. Een team aan de Universiteit van Essex onderzocht de effecten van een half uurtje winkelen in vergelijking met een half uurtje in de natuur. Zelfs in die korte tijd was duidelijk verschil merkzaam: bij 71% van de natuurbezoekers verminderden de depressieve gevoelens, tegenover 45% van de winkelaars (wat ook nog best een flink percentage is, dus af en toe een dagje retail therapy kan misschien ook geen kwaad ;)). In een ander onderzoek werd gewerkt met hersenscans. Daar kwam uit dat een wandeling van 90 minuten in de natuur de activiteit in de subgenuale prefrontale cortex (het deel van de brein wat actief wordt als we ons op negatieve emoties focussen, en daarnaast jouw winnende inbreng voor je volgende potje Galgje) doet afnemen.

Muziek

Geen zin in al dat actieve gedoe? Goed nieuws: ook muziek kan je helpen je stemming positief te beïnvloeden. Zingen is heel effectief, zeker als je dat in gezelschap doet, maar wie net als ik gezegend is met het geluid van een schorre kraai kan ook gewoon een mooie CD opzetten. Op Spotify vind je zelfs speciale playlists die zijn samengesteld uit kalmerende nummers. Al kan het natuurlijk ook goed zijn dat je daar spuugchagrijnig van wordt en liever een paar stevige metalnummers opzet en zo hard en vals mogelijk mee zingt. Ook hier weer: doe wat goed werkt voor jou! Weet je het echt even niet meer? Probeer dan dit nummer eens. Speciaal ontworpen door medewerkers van de British Academy of Sound Therapy, die claimen dat dit het meest ontspannende nummer ooit is.

Als niks werkt

Mijn vierde tip is misschien wel de allerbelangrijkste: als het niet lukt, als je wereld steeds maar grijs, grauw en ellendig blijft, zoek dan hulp. Het is echt geen zwakheid om aan te geven dat je er alleen niet uit komt, en je bent ook niet zwak omdat je je zo voelt. Integendeel; waarschijnlijk ben je inmiddels juist heel sterk geworden door al dat zwemmen tegen de stroom in, vechten tegen jezelf, steeds maar je best blijven doen. Met hulp kun je ruimte vrijmaken om al die kracht en energie op een positieve manier in te gaan zetten, in plaats van het steeds maar te moeten gebruiken om het hoofd net boven water te houden. Als je niet weet hoe je dit moet aanpakken of bij wie je terecht kunt, mag je me altijd een PBtje sturen, dan denk ik met je mee.

Meer lezen?

Hardlopen helpt
Wandelen helpt bij depressie
30 minuten natuur per dag is genoeg
Muziek helpt bij een depressie
Deze muziek helpt als je je niet fijn voelt