fbpx

Soms maak ik de fout weer… dan ga ik met een klein beetje trek (want ‘de kindjes in Afrika, díe hebben honger!’) naar de supermarkt. En dan merk ik weer hoeveel moeite het me kost om alle verleidingen te weerstaan die je daar tegenkomt. Ik krijg het altijd vooral moeilijk als ik bij de kassa sta. Ik houd niet eens heel erg van zoet, maar op de één of andere manier MOET ik dan ineens een Mars of Lion hebben… Hoe langer ik moet wachten voor ik aan de beurt ben, hoe zwaarder ik het krijg.

Dit keer heb ik de verleiding weerstaan, maar het maakte me er weer opnieuw bewust van hoe moeilijk het je eigenlijk gemaakt wordt om een beetje fatsoenlijk te eten. En echt jongens, ik hoef geen killerbody, ik ben geen fitgirl, maar ik wil gewoon graag een beetje goed voor mezelf zorgen. Zodat mijn eten me voedt en energie geeft. Zodat het bijdraagt aan mijn gezondheid, in plaats van daar afbreuk aan doet. In deze blog deel ik met je hoe ik mijn eetpatroon de laatste maanden veranderd heb, en hoe ik tegenwoordig omga met dit soort uitdagingen.

Planning

Ik heb een behoorlijk onregelmatig leven; niet alleen werk ik wisselende diensten, maar een eigen bedrijf laat zich ook niet altijd binnen vaste werktijden proppen. Daarnaast ben ik van nature niet de meest georganiseerde persoon op deze aardbol, dus alle ballen hoog houden is nog wel eens een dingetje… gelukkig heb ik wel wat manieren gevonden om hiermee om te gaan:

🤓 Ik bestel mijn boodschappen tegenwoordig online en laat ze thuisbezorgen. Dit scheelt me tijd én ik kom minder in aanraking met alle lekkere (maar ongezonde) producten in de supermarkt.

🧐 Elke avond bekijk ik hoe de volgende dag eruit ziet. Als ik niet thuis ben op eetmomenten, bedenk ik alvast wat ik mee ga nemen en maak dit al zoveel mogelijk klaar. Vaak betekent dit dat ik voor drie of vier momenten iets mee moet nemen, dus dit vraagt wat planning. Ik krijg dat niet voor elkaar als ik het ’s ochtends nog moet regelen.

😊 Ik zorg dat ik voldoende makkelijke dingen in huis heb die ik even snel kan eten of kan pakken om mee te nemen. Dingen die ik altijd in huis probeer te hebben: appels, bananen, ongebrande noten, rijstwafels, volkoren crackers en humus. Zo maak ik het makkelijk voor mezelf om een goede keuze te maken – ik hoef er immers niet over na te denken maar hoef het alleen maar te pakken.

😎 Ook zorg ik dat ik altijd ingrediënten in huis heb voor een gezonde maaltijd. Als ik dan een drukke week heb en geen tijd heb om boodschappen te bestellen, kan ik toch een paar dagen vooruit. Altijd in huis: zilvervliesrijst, tomatenblokjes, mais, diepvriesboontjes en -erwtjes, volkoren pasta, aardappelen, ui, tonijn op water, linzen en olijven. Daar kan ik best wat verschillende gerechten mee bouwen!

😋 Ik kook grote porties en vries regelmatig wat in. Als ik dan laat thuis ben van mijn werk (half 8 is geen uitzondering) is een gezonde maaltijd de makkelijke en snelle keuze. Voorheen was pizza de makkelijke en snelle keuze…

Mindset

De afgelopen maanden is voeding voor mij veranderd naar iets dat onderaan m’n prioriteitenlijstje bungelde, tot één van de belangrijkste aspecten van ‘goed voor mezelf zorgen’. Ik kan rust nemen, leuke dingen doen, grenzen aangeven, mooie producten voor mezelf kopen… maar als ik mezelf deze allerbelangrijkste basisbehoefte ontzet, dan mist de basis. Ik heb dus hard gewerkt om mijn mindset te veranderen.

🤢 Alles wat er is moet op.
Ik heb jarenlang geleefd met een vaag gevoel van tekort dat tot uiting kwam in alle facetten van mijn leven. Dit werkte financieel en emotioneel door (ik was bijvoorbeeld altijd bang dat er een moment zou komen dat ik te weinig geld zou hebben), maar zeker ook in mijn voedingspatroon.

Onbewust leefde ik met de gedachte dat wat er nú was ook maar opgegeten moest worden, want straks was het er misschien niet meer… en daarom (vr)at ik dus die hele zak chips leeg, ook als het eigenlijk al niet lekker meer was. Of kon ik die laatste pizzapunt niet bewaren, ook al zat ik vol.

Inmiddels herken ik het wanneer dit patroon in werking treedt, en kan ik het ook weerleggen. Ik kan mezelf vertellen dat er ook in de toekomst echt genoeg zal zijn, dat ik daarop mag vertrouwen, en dat ik dus niet nu hoef te ‘hamsteren’ door alles naar binnen te proppen.

🥰 Ik zorg goed voor mezelf als ik mezelf wat lekkers gun
Voor mij was vet en zout eten een manier om voor mezelf te zorgen. Als ik een lekkere zak chips opentrok, had ik het idee dat ik echt heel lief voor mezelf was. Ik gunde het mezelf om daar lekker mee op de bank te kruipen en ervan te genieten.

Inmiddels zie ik in dat écht goed voor mezelf zorgen anders werkt. Dat dat juist betekent dat ik mezelf voeding geef die waardevol en voedzaam is. Dat ik tijd neem om een echte maaltijd te koken, ipv een pizza in de oven te schuiven. Dat ik ruimte maak om gezonde producten in huis te halen. Dat is écht luisteren naar mijn eigen behoeften en daar prioriteit aan geven.

Kennis

Paleo, Sonja Bakker, koolhydraatarm, keto, intermittent fasting, Atkins, het brooddieet, het appeldieet, Cambridge, weight watchers, ga niet op dieet maar verander je lifestyle, eet zes keer per dag, eet twee keer per dag, eet geen koolhydraten, eet geen vet, vermijd suiker, vermijd zout, eet veganistisch, eet drie keer daags een ei…

De ene hype volgt de andere op, maar hoe zit het nu echt? Toen ik anders wilde gaan eten, had ik ontzettend veel behoefte aan objectieve kennis. Ik zag door de bomen het bos niet meer – allerlei lifestyle goeroes deelden hun theorieën, en allemaal klonk het reuze overtuigend. En toch spraken ze elkaar allemaal tegen. Ik had geen idee meer wat ik nou wel of niet kon eten als ik goed voor mezelf wilde zorgen.

Omdat ik er alleen niet uit kwam, heb ik hulp gezocht: ik ben aan de slag gegaan met voedingscoaching bij mijn goede vriendin Hanna. Zij heeft echt samen met mij gekeken wat bij míj past. Bij mijn leefstijl, mijn voedingsbehoefte en mijn smaak. Waar we bijvoorbeeld achterkwamen, is dat ik vrij weinig eiwit binnen kreeg (ik eet weinig dierlijke producten). We hebben dus samen gekeken hoe ik dat kan aanvullen, en hierdoor voel ik me echt fitter én heb ik langer een verzadigd gevoel en kan ik dus betere keuzes maken.

Wat je het beste kunt aanpassen in je voedingspatroon is voor iedereen anders. Een standaard aanpak werkt misschien een tijdje, maar voor een duurzaam resultaat zul je echt moeten onderzoeken wat jóuw voedingsbehoefte is en op welk gebied je daaraan nog niet (helemaal) voldoet.

Herkenbaar?

Herken je deze struggles en uitdagingen? Fijn! Dan ben ik niet alleen, en jij ook niet… dat voelt best lekker toch? In deze blog gaf ik je een kijkje in mijn hoofd en mijn leven, en ik hoop dat het je inspiratie geeft om te gaan onderzoeken waar jouw uitdagingen liggen en hoe je die het beste kunt aanpakken. Wil je me laten weten wat je herkent, of heb je vragen? Stuur me gerust een mailtje (info@moniquedorst.nl) of app me op 06-44846822. Want samen is alles makkelijker dan alleen!